Laatste verslag vanuit Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lotte en Daan - WaarBenJij.nu Laatste verslag vanuit Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lotte en Daan - WaarBenJij.nu

Laatste verslag vanuit Nepal

Blijf op de hoogte en volg Lotte en Daan

02 Juni 2014 | Nepal, Kathmandu

We willen nog zoveel van Nepal zien, en te voet gaan we dat niet halen. En de lokale bussen, ja daar zijn we een beetje klaar mee. Dus als oplossing een scooter gehuurd om rond te touren. Er werd ook aangeboden dat we een motor konden huren, rijbewijs of niet dat maakt niet uit. Wordt je gecontroleerd dan stop je de politie hier 1 of 2 euro toe en mag je zo doorrijden. Maar we zijn maar voor de veilige scooter gegaan.

4 dagen zijn we om Pokhara gaan touren. Eerste dag zijn we vertrokken naar Gorkha. Een oud dorpje waar vroeger veel oorlog vanuit gevoerd is. De weg er naartoe was prachtig, het dorpje zelf viel een beetje tegen. We zijn die dag naar het paleis geweest en hebben in het museum wat rond gelopen. Het viel ons toch een beetje dat we nog verbranden, ondanks dat we hier al 2,5 maand leven!
Tweede dag zijn we naar Bandipur geweest. Ook een oud dorpje wat hoog op een berg ligt. Echt een prachtig, sfeervol dorpje. We hebben hier wat rondgelopen en waren eerst op zoek naar de grotten, die konden we niet vinden maar kwamen wel 2 meisjes tegen die ons wel de zijdefarm wilden laten zien. We stemden ermee in en volgen onze 2 gidsen. Na een half uur de berg afgelopen te hebben kwamen we aan bij een klein huisje (waar de 2 kinderen ook woonde) en wat ook de zijdefram bleek te zijn. Ze lieten ons zijde zien, tenminste dat dachten hun, maar het waren katoenbollen. Toen gingen ze alles laten zien wat van 'zijde' gemaakt was. Alles wat ze lieten zien was absoluut geen zijde en ook niet eens katoen. Al met al hebben we genoten van de wandeling en was het natuurlijk goed bedoeld van de kinderen.
Derde dag zijn we naar Chitwan, een national park gereden. In Bardiya was het olifant rijden niet gelukt dus nu het daar maar proberen. We hebben ook olifant gereden maar het was de oncomfortabelste 1,5 uur van ons leven. We werden in een bakje gepropt met 2 andere mensen, we konden ons al moeilijk bewegen. En wij hadden het mooiste uitzicht, namelijk zijn kont.. Echt een toppertje die rit. Onderweg alleen wat herten en een paar pauwen gezien, waar de 2 andere mensen (chinezen) helemaal gelukkig van werden. Wij werden hier iets minder enthousiast door. Onderweg liet Lotte nog der slipper vallen, en pakte de olifant deze met zijn slurf op. Dat was nog het leukste van heel de rit. Helaas is Chitwan echt een toeristen oord met meer dan 12o hotels zijn we deze stad maar snel ontvlucht.
Vierde dag weer op ons gemakje richting Pokhara gereden. Daar nog 2 dagen door gebracht, met een dag naar het hoogste punt van Pokhara gereden met mooi uitzicht. Vanaf daar gaan ook veel paragliders naar beneden (of omhoog als ze geluk hadden!)

Hierna zijn we naar Kathmandu vertrokken. Lekker de toerist uitgehangen in Thamel. Dit is het toeristen gedeelte. We zijn naar de Buddha stupa gelopen. We dachten na een tijdje lopen dat de kaart niet klopten, maar wij liepen gewoon totaal de verkeerde kant op! Onderweg nog een alcoholist tegen gekomen die erg van het lokale drankje raksi houdt. Die probeerde Daan nog wat Nepakees te leren maar die man kende alleen de engelse vertaling er niet van, dus schoten we er nog weinig mee op.
Een dag zijn we naar Patan gelopen, waarbij we alweer verkeerd liepen. Dit is een oud gedeelte van Kathmandu. Hier staan verschillende tempels.
Aangezien onze terugreis steeds dichterbij begint te komen maar een souvenir dagje ingelast. Je bent er makkelijk een dag mee bezig om ervoor te zorgen dat mensen je niet voor 5 euro oplichten (per souvenir)!

Toch maar weer een scooter gehuurd om de omgeving van Kathmandu te verkennen. De tocht begon iets minder want we hadden regen, wat hier niet vaak voorkomt. Eerst naar Bhaktapur gereden. Een prachtige stad met pagodevormige daken. De gebouwen zijn gemaakt van hout, baksteen en koper, wat ervoor zorgt dat het een roodachtige gloed heeft. Vooral met wat schemerverlichting als het donker begint te worden. Het is wel toeristisch maar het heeft zijn mooie plekken en mensen vooral nog. Heel ouderwets en je hebt hier de echte bejaarden hangouderen, wat een mooi beeld geeft om naar te kijken.
Na 2 dagen zijn we verder gegaan naar Tatopani, een dorpje wat vroeger op de handelsroute van Tibet naar Nepal was. Een weg waarvan je denkt, hoe kan dit ooit een handelsroute zijn geweest, maar komt omdat dit het laagste punt is tussen de 2 landen. In Tatopani (tato=warm, pani=water) zijn ook warm water bronnen waar je je kan wassen. Het is luxer geworden dan in onze gids stond, want je kan kiezen voor een 2 persoons bad, waar je een uur lekker in mag weken. Het water is alleen een beetje te warm om er lekker van te kunnen genieten. Het was meer een sauna gevoel. Tatopani ligt aan een rivier, en dat is de grens met Tibet. Deze avond ook weer eens daal bhat gegeten. Het smaakte zoals vanouds heerlijk, dit zullen we wel gaan missen. De bereidingstijd daarintegen niet, ze hoefde alleen nog maar de rijst te koken en dan zou het klaar zijn. We hebben nooit geweten dat rijst een uur moet koken! In dit guesthouse werd het lokale drankje raksi gebrouwd dus we hebben ieder moment van de dag van die vieze geur kunnen genieten.
De dag erna zijn we naar het plaatsje Kodari gegaan, dit is de grensplek van Tibet en Nepal. Wij dachten dat het vroeger de handelsroute was maar dat is het nog steeds. Enorm veel vrachtwagens die allemaal spullen aan het overladen zijn. Een mooie plek om te zien, de Chinesegrenswachter zijn daarin tegen niet erg vriendelijk. Ze willen absoluut niet dat er foto's van het land gemaakt worden vanuit Nepal.
We zijn weer terug gegaan in de richting van Kathmandu, we wilden naar Nagarkot. Maar door een regenbui toch maar besloten om een nacht in Bhaktapur door te brengen. De dag erna door naar Nagarkot, dit ligt op 1980 meter. Je hebt vanuit hier heel mooi zicht op de Himalaya. We hebben alleen in 2 dagen geen berg van de Himalaya gezien. Het was te bewolkt en de tweede dag stonden we letterlijk in de wolken. Het was wel een mooie omgeving, wat ons erg aan frankrijk deed denken door de lucht van de dennenbomen.
Terug naar Kathmandu om de scooter terug in te leveren en nog een paar dagen te genieten in Kathmandu. Lotte had nog een Nepalese massage genomen, toch wel op zijn Nepalees want er komt gewoon een huilend kind de kamer binnen lopen en de 2 vrouwen die Lotte aan het masseren waren konden niet echt stoppen met praten.

We hebben erg van de totale reis genoten, het is een super ervaring geweest. Het land is prachtig, de mensen zijn bijzonder en het was erg leuk om van deze cultuur te kunnen genieten. Ook kijken we er naar uit om thuis met iedereen de ervaring te delen. Vanavond vertrekken we plaatselijke tijd om 9 uur weer richting Nederland en we landen morgen (dinsdag) om 7 uur 's morgens.
Nepal is een land van vriendelijkheid, gastvrijheid en de mensen zijn erg trots op hun land. Ook samen hebben wij het geweldig gehad, we zijn elkaars broers en zussen geweest, we zijn getrouwd geweest en ook 'gewoon' elkaars vriend en vriendin. Dus al met al een TOP ervaring!

• 02 Juni 2014 - 17:00

Marieke:

Nog maar 14 uur en dan kunnen we jullie knuffelen!!!

• 03 Juni 2014 - 10:49

Corinne:

Goeie reis terug!!en tot snel!! Ben zo benieuwd naar alle verhalen!

• 03 Juni 2014 - 10:53

Corinne:

Goeie reis terug!!en tot snel!! Ben zo benieuwd naar alle verhalen!